[Skip to Content]
SPRANQ logo

'Probeer een prijs te relativeren'

'Probeer een prijs te relativeren'

Toen we aan Ecofont begonnen, in 2008, had ik nooit gedacht dat ik dit nu zou schrijven. Het begon als een side project: mijn compagnon en ik deden ieder jaar één project zonder winstoogmerk. We kwamen erachter hoe vervuilend inkt is, en zochten naar een oplossing om inkt te besparen. We vroegen ons daarbij af hoeveel je kon weglaten uit een letter voordat de leesbaarheid slechter zou worden. We probeerden van alles: streepjes, sterretjes, driehoekjes… totdat we de gaatjes ontdekten. Dat het een optische illusie is dat je hersenen die gaatjes invullen, wisten we toen nog niet eens. We hebben het project zelfs nog een tijdje stilgelegd omdat we het resultaat niet goed genoeg vonden. Eigenwijs zijn we toch weer verder gegaan, net zo lang tot de kwaliteit wél goed was.

Humor helpt je te relativeren
Na negen maanden lanceerden we ons eerste Ecofont: een lettertype waarin gaatjes zijn geschoten, waardoor je minder inkt gebruikt bij het afdrukken. Bij de lancering hebben we één persbericht uitgestuurd, dat heeft ons misschien vijfhonderd euro gekost. Maar de hoeveelheid media-aandacht die eruit kwam, is waarschijnlijk wel meer dan vijf miljoen euro waard. Eerst kwamen we in alle Nederlandse media, dat vond ik al heel wat. Maar daarna kwam de echte doorbraak pas, want Associated Press pikte het nieuws op, waardoor het wereldwijd verspreid werd. Toen hadden we ineens op één dag 70.000 bezoekers op onze site, en werden we gebeld door media van over de hele wereld. Zo zaten we ineens live op de radio in Dubai en Colombia. Het meest bizarre was wel toen een vriend uit Costa Rica belde en zei ‘heb je al van dat nieuwe font gehoord waarmee je inkt kunt besparen?’ Hij wist niet dat het van mij was. Ik had het niet meer.

Dat we nu Challenger van het Jaar zijn geworden is geweldig, maar we hebben het nieuws bewust voor onszelf weggezet. Je kunt als prijswinnaar in een roes blijven zitten, maar uiteindelijk moet je gewoon keihard door. Back to reality, de volgende ochtend stond ik alweer het nieuwe salesteam in te werken. Ach, je moet ook de humor van roem kunnen inzien. We hebben de afgelopen jaren zo vaak gedacht: hoe is dit nu weer ontstaan? Hoe is het mogelijk dat we deze prijs hebben gewonnen, wie had bedacht dat we in The New York Times en Oprah Magazine zouden komen? Humor helpt je om te relativeren, het helpt je door de moeilijke tijden. We hebben ook diepe dalen meegemaakt waarvan we dachten dat we er niet uit zouden komen. Als je blijft lachen om je fouten èn je successen, dan kom je er wel. 

Sprout Magazine, Alexander Kraaij


» Overzicht alle columns
Home » 'Probeer een prijs te relativeren'

intelligent

gebruiksvriendelijk

"Het gebruiksvriendelijke cms voor onze website scheelt ons tijd én geld."

Dave de Man Lapidoth
Directeur De Man Financiële Diensten

krachtig

"SPRANQ heeft de boodschap vertaald in een krachtige huisstijl."

Maarten Fischer
Directeur Stadteland (tm)

uitstekend resultaat

beste partner

veelzijdig

"Betrouwbaar, snel en veelzijdig. Dat is SPRANQ in 3 woorden."

Karen Donders
Uitgever A.W. Bruna Uitgevers B.V. (tm)

goed aanvoelen

"SPRANQ voelt ons als klant haarfijn aan."

A.F.M. (André) Bomers
voorzitter CvB AOC Oost

prettig

"De samenwerking verliep prettig en we zijn zeer tevreden met het eindresultaat."

Petra Havinga
Wetenschappelijk medewerker Trimbos-instituut

inventief

"Onze indruk: SPRANQ is hip, professioneel, inventief en flexibel!"

Ciska Proos
Productmanager B.Braun Medical B.V.

juiste gevoel

creatieve partner

"Wij hadden ons geen betere en creatievere partner kunnen wensen."

Baukje Stamm
Projectcoördinator EYE International (tm Holland Film)

Wat onze klanten zeggen

s
p
r
a
n
k
e
l
e
n
d
e
c
o
m
m
u
n
i
c
a
t
i
i
n
u
t
r
e
c
h
t
© SPRANQ creatieve communicatie Lucasbolwerk 2-C 3512 EG Utrecht Tel. 030.271.1911 info@spranq.nl  Cookies uitschakelen