-->
Toen we aan Ecofont begonnen, in 2008, had ik nooit gedacht dat ik dit nu zou schrijven. Het begon als een side project: mijn compagnon en ik deden ieder jaar één project zonder winstoogmerk. We kwamen erachter hoe vervuilend inkt is, en zochten naar een oplossing om inkt te besparen. We vroegen ons daarbij af hoeveel je kon weglaten uit een letter voordat de leesbaarheid slechter zou worden. We probeerden van alles: streepjes, sterretjes, driehoekjes… totdat we de gaatjes ontdekten. Dat het een optische illusie is dat je hersenen die gaatjes invullen, wisten we toen nog niet eens. We hebben het project zelfs nog een tijdje stilgelegd omdat we het resultaat niet goed genoeg vonden. Eigenwijs zijn we toch weer verder gegaan, net zo lang tot de kwaliteit wél goed was.
Humor helpt je te relativeren
Na negen maanden lanceerden we ons eerste Ecofont: een lettertype waarin gaatjes zijn geschoten, waardoor je minder inkt gebruikt bij het afdrukken. Bij de lancering hebben we één persbericht uitgestuurd, dat heeft ons misschien vijfhonderd euro gekost. Maar de hoeveelheid media-aandacht die eruit kwam, is waarschijnlijk wel meer dan vijf miljoen euro waard. Eerst kwamen we in alle Nederlandse media, dat vond ik al heel wat. Maar daarna kwam de echte doorbraak pas, want Associated Press pikte het nieuws op, waardoor het wereldwijd verspreid werd. Toen hadden we ineens op één dag 70.000 bezoekers op onze site, en werden we gebeld door media van over de hele wereld. Zo zaten we ineens live op de radio in Dubai en Colombia. Het meest bizarre was wel toen een vriend uit Costa Rica belde en zei ‘heb je al van dat nieuwe font gehoord waarmee je inkt kunt besparen?’ Hij wist niet dat het van mij was. Ik had het niet meer.
Dat we nu Challenger van het Jaar zijn geworden is geweldig, maar we hebben het nieuws bewust voor onszelf weggezet. Je kunt als prijswinnaar in een roes blijven zitten, maar uiteindelijk moet je gewoon keihard door. Back to reality, de volgende ochtend stond ik alweer het nieuwe salesteam in te werken. Ach, je moet ook de humor van roem kunnen inzien. We hebben de afgelopen jaren zo vaak gedacht: hoe is dit nu weer ontstaan? Hoe is het mogelijk dat we deze prijs hebben gewonnen, wie had bedacht dat we in The New York Times en Oprah Magazine zouden komen? Humor helpt je om te relativeren, het helpt je door de moeilijke tijden. We hebben ook diepe dalen meegemaakt waarvan we dachten dat we er niet uit zouden komen. Als je blijft lachen om je fouten èn je successen, dan kom je er wel.
Sprout Magazine, Alexander Kraaij
volle tevredenheid
Elmar Wouda
Directeur Bonnet Bespaart
strak design
Bas van Breukelen
Assistant Professor Universiteit Utrecht
vakkundig
Tessa de Boer
Manager nieuwe media The house of books
inlevend
Jaap van Balen
Bestuurslid KVNM
inventief
Ciska Proos
Productmanager B.Braun Medical B.V.
professioneel
goed geluisterd
Marie-Louise van Rossum
Marketing Manager
pro-actief
uitstekend
Sandra Langedijk
Projectmanager EFETnet
verrassend
Hans Zomer
Directeur Aestas Overheid B.V.
creatieve partner
Baukje Stamm
Projectcoördinator EYE International (tm Holland Film)
goed advies
Maarten van der Drift
Marketingmanager Fullwood
goed aanvoelen
A.F.M. (André) Bomers
voorzitter CvB AOC Oost
intelligent
Rick van den Bos
Hoofd marketing en innovatie BAM Woningbouw
duidelijk
Bert Jan Tiesinga
Eigenaar New Flame B.V.
goed geluisterd
Majne van de Merwe
Directrice Rosenbaum Select
vakmanschap
Danielle van Eden
Directeur Whiplash Stichting Nederland
krachtig
Maarten Fischer
Directeur Stadteland (tm)
praktisch
Irene Edzes
Architect Vollmer en Partners
goed resultaat
gebruiksvriendelijk
Dave de Man Lapidoth
Directeur De Man Financiële Diensten
creatief
Kirke Mulders
Project leader, Gemeente Utrecht
communicatievisie
Remco de Maaijer
Directeur Kences (tm)
prettig
Petra Havinga
Wetenschappelijk medewerker Trimbos-instituut
prachtige campagne
Eugène Litamahuputty
Campagnecoördinator CNV Internationaal
duurzame samenwerking
Erwin Visser
Directeur Immens advies
boven verwachting
Halvard Jan Hettema, Annet Feijen
Adviseurs Servicepunt examinering mbo
juiste gevoel
dr. Isabella van Elferen
Organisator Uncanny Media
creatieve ideeën
Maarten Stockschen
Directeur De Kargadoor
betrokken
Werner Most
Directeur Netherlands Proteomics Centre
veelzijdig
Karen Donders
Uitgever A.W. Bruna Uitgevers B.V. (tm)
meedenken
Marlies Gorissen
Hoofd Marketing & Communicatie De Nederlandse Brandwonden Stichting
Ciska Proos
Productmanager B.Braun Medical B.V.