-->
Er ontstaat een nieuwe stroming op het gebied van duurzaamheid die ik heel mooi vind. Jarenlang werd over duurzaamheid gesproken met een opgeheven vingertje: je mag dit niet, je mag dat niet. Niet meer autorijden vanwege de zure regen, niet te lang onder de douche en je moest een extra trui aan zodat je de verwarming lager kon zetten. Kortom, je moest gedrag aanpassen en inleveren op je levensstandaard om het milieu te sparen.
Nu zie je dat steeds meer bedrijven kijken vanuit een andere insteek: positieve duurzaamheid. De beginsituatie is hetzelfde: we vervuilen onze leefomgeving en leggen te veel beslag op de beperkt beschikbare grondstoffen. Maar de positieve insteek is: dat kunnen we beter! Dus geen overbodige CO2 in een leeg gasveld pompen – ik kan er met mijn hoofd niet bij dat er overheden zijn die daarvoor kiezen – maar werken aan de oorzaken in plaats van het wegstoppen van symptomen. Zoals energiezuinige auto’s ontwikkelen, efficiënte productie opzetten en zuinig omgaan met middelen.
Veel bedrijven die daarmee bezig zijn, vinden het bieden van een duurzaam product belangrijk, maar ze bieden naast een milieubesparende oplossing ook kostenbesparing, betere smaak of een langere levensduur. Duurzaamheid blijkt namelijk toch vaak een luxeding. Wegens de crisis zeggen mensen snel: laat die duurzaamheid maar even zitten. Dat zien we ook bij Ecofont: mensen vragen onze fonts aan uit milieuoverwegingen, maar ze maken de keuze voor de aanschaf op basis van de kostenbesparing die het oplevert.
Bedrijven die beide bieden, dus duurzaam zijn èn een besparing of een beter product opleveren, zijn succesvoller in deze tijd. Denk aan voorbeelden als Greenwheels, Perfotec of de Vegetarische Slager. Stuk voor stuk zijn dat bedrijven die vanuit een positieve houding aan duurzame oplossingen werken. Die kijken hoe we met behoud van dezelfde levensstandaard een kleinere footprint kunnen achterlaten. Uitgangspunt in deze tijd is ‘meer met minder’.
Dat kan een enorme kettingreactie opleveren. Veel duurzame technologie - denk aan zonnecellen - is in het begin nauwelijks rendabel. Door overheidssubsidies schaffen mensen de zonnecellen toch aan, ontstaat er massaproductie en wordt de technologie steeds goedkoper. Het moment komt dichterbij waarop zonne-energie goedkoper is dan fossiele brandstof. Uiteindelijk zal zonne-energie bijna gratis worden. Dat opent weer deuren voor waterzuivering in landen waar weinig schoon drinkwater is, want het reinigen van water kost nu nog veel dure energie. Schoon water is essentiëel voor een gezonde wereldbevolking. En als er zoet water beschikbaar is voor irrigatie zijn we ook weer een stap verder met het voedselprobleem.
Problemen die onoplosbaar leken, krijgen door zo’n kettingreactie ineens wel een oplossing. Dat bereik je nooit door alleen maar tegen mensen te zeggen ‘dit mag niet’. Als we doorgaan met positieve duurzaamheid, breekt er een fantastische tijd aan.
Sprout Magazine, Alexander Kraaij
klantgericht
Denis Slieker
Directeur Face the Future
duidelijk
Bert Jan Tiesinga
Eigenaar New Flame B.V.
goed geluisterd
Majne van de Merwe
Directrice Rosenbaum Select
meedenken
Marlies Gorissen
Hoofd Marketing & Communicatie De Nederlandse Brandwonden Stichting
goed advies
Maarten van der Drift
Marketingmanager Fullwood
strak design
Bas van Breukelen
Assistant Professor Universiteit Utrecht
inventief
Ciska Proos
Productmanager B.Braun Medical B.V.
pro-actief
boven verwachting
Halvard Jan Hettema, Annet Feijen
Adviseurs Servicepunt examinering mbo
creatieve ideeën
Maarten Stockschen
Directeur De Kargadoor
prachtige campagne
Eugène Litamahuputty
Campagnecoördinator CNV Internationaal
goed geluisterd
Marie-Louise van Rossum
Marketing Manager
prettig
Petra Havinga
Wetenschappelijk medewerker Trimbos-instituut
creatieve partner
Baukje Stamm
Projectcoördinator EYE International (tm Holland Film)
inlevend
Jaap van Balen
Bestuurslid KVNM
uitstekend
Sandra Langedijk
Projectmanager EFETnet
professioneel
verrassend
Hans Zomer
Directeur Aestas Overheid B.V.
juiste gevoel
dr. Isabella van Elferen
Organisator Uncanny Media
betrokken
Werner Most
Directeur Netherlands Proteomics Centre
creatief
Kirke Mulders
Project leader, Gemeente Utrecht
vakmanschap
Danielle van Eden
Directeur Whiplash Stichting Nederland
vakkundig
Tessa de Boer
Manager nieuwe media The house of books
gebruiksvriendelijk
Dave de Man Lapidoth
Directeur De Man Financiële Diensten
uitstekend resultaat
Martje Ebberink
Communicatieadviseur Universiteit Utrecht
duurzame samenwerking
Erwin Visser
Directeur Immens advies
intelligent
Rick van den Bos
Hoofd marketing en innovatie BAM Woningbouw
volle tevredenheid
Elmar Wouda
Directeur Bonnet Bespaart
praktisch
Irene Edzes
Architect Vollmer en Partners
veelzijdig
Karen Donders
Uitgever A.W. Bruna Uitgevers B.V. (tm)
goed resultaat
krachtig
Maarten Fischer
Directeur Stadteland (tm)
Hans Zomer
Directeur Aestas Overheid B.V.